Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS anser att studerande på andra stadiet själva ska få bestämma hur de för sina anteckningar – oavsett om det är digitalt eller med penna och papper. Att vissa lärare fortfarande kräver en viss metod, oavsett vilket verktyg det är, skapar onödig stress och frustration.

Majoriteten av studerande på andra stadiet använder idag digitala verktyg som datorer eller surfplattor för att anteckna. Många har utvecklat fungerande system för att organisera sina anteckningar och studiematerial digitalt. För dem kan det bli ett problem om en lärare kräver att anteckningar ska göras för hand, eftersom det bryter den studerandes rutiner och skapar ett onödigt avbrott i lärandet.


Samtidigt finns det också studerande som lär sig bäst genom att anteckna för hand, och även deras behov ska tas på allvar. Det är inte rimligt att tvinga dem till digitala verktyg om det inte stödjer deras inlärning.
Anteckningssättet ska stödja lärandet – inte störa det. För vissa fungerar det bäst med dator, för andra med papper och penna. Det viktiga är att studerande får möjlighet att välja det som fungerar bäst för dem, säger Niko Partanen, ordförande för FSS.
Att kombinera olika system, till exempel digitala anteckningar med fysiska häften, kan leda till att material tappas bort eller splittras mellan olika plattformar. Detta riskerar att göra inlärningsprocessen mer rörig och ineffektiv.
Digitala anteckningar handlar inte bara om bekvämlighet – för många är det en praktisk nödvändighet. Samtidigt bör vi inte glömma att vissa helt enkelt tänker bättre med en penna i handen. Båda behoven är lika viktiga.
En central del av andra stadiets utbildningar är att lära unga ta eget ansvar och bli självständiga. Att studerande själva får välja vilka arbetsmetoder som passar dem bäst är en del av detta ansvarstagande. Lärarens uppgift är att undervisa och studerandes uppgift är att lära sig – genom de metoder som fungerar bäst för dem själva.
Visst kan det finnas det sådana som blir distraherade av annat då de antecknar på datorn, men på andra stadiet är man redan så vuxen att man själv måste kunna ta ansvar för att följa med på lektionerna, tillägger Partanen.
Om en lärare trots detta kräver att anteckningar förs på ett visst sätt, måste samma anteckningsmetod vara konsekvent genom hela kursens gång. På så sätt kan man undvika onödig förvirring och ineffektivitet. FSS uppmanar skolor och lärare på andra stadiet att ge studerande friheten att själva bestämma hur de för anteckningar. Detta främjar både en modern och inkluderande studiemiljö samt inlärningen.
Tilläggsinformation:

FSS ordförande
niko.partanen@skolungdom.fi
0503227715